teamgpWielkimi krokami zbliża się drugi turniej cyklu SummerTime – drużynowe zawody Team Grand Prix. Forma turnieju jest w 12ft bardzo atrakcyjnym typem rozgrywek a wielu poznaniaków wspomina ją jako dobrą zabawę. Wszyscy zainteresowani wzięciem udziału w zawodach, a także obserwatorzy i kibice tego turnieju powinni zwrócić uwagę na kilka charakterystycznych cech tego typu rywalizacji:

 

Zawody prowadzone są wg przepisów meczu drużynowego na punkty kumulowane systemem 4Z. Główne założenia są już znane od początku naszego letniego cyklu. Niektóre z nich należy jednak je rozwinąć.

1) Drużyny są trzyosobowe. Oznacza to, że w meczu bierze udział trójka zawodników (chyba, że któryś z nich nie zdąży podejść do stołu w wyniku szybkiego wygrania go przez drużynę przeciwną). Opcją dopuszczalną jest wprowadzenie zawodnika rezerwowego – na wypadek, gdyby któryś z graczy podstawowej trójki nie mógł się stawić na wszystkich meczach drużyny. Oczywiście zawodnika rezerwowego drużyna nie musi powoływać.

2) Mecz rozgrywany jest systemem 4x30. Oznacza to, że rozgrywka nie dzieli się na tradycyjne frejmy, tylko zwycięża ta drużyna, która pierwsza zdobędzie 120 punktów. Przewidywany system rozgrywek w zawodach to etap grupowy + etap pucharowy. Możliwe, że w etapie pucharowym zostanie wprowadzony wyższy pułap punktowy, po osiągnięciu którego wygrywa się mecz.

3) Zmiany zawodników przeprowadzane są w strefie zmian. Oznacza to, że w meczu 4x30 strefy zmian istnieją: między 20 a 30 punktami, między 50 a 60 punktami oraz między 80 a 90 punktami. Zawodnik, który wchodzi na ostatniej czwartej zmianie, jest wyznaczany przez Kapitana. Tym zawodnikiem nie może być osoba grająca na trzeciej zmianie.

4) Przywracanie wszystkich bil (kolorowych i czerwonych) na pozycje startowe ma miejsce wtedy, gdy zostanie wbita bila różowa i na stole pozostaną bila biała i czarna. W momencie, gdy wszystkie bile (oprócz białej i czarnej) znajdą się w pozycjach jak na rozpoczęciu frejma, zawodnik który wbił bilę różową przystępuje do wbijania bili czarnej. Idea tego zagrania jest taka, aby po odbiciu się od bili czarnej bila biała (bądź jakakolwiek inna poruszona przez białą) wylądowała w trójkącie czerwonych dokonując jego otwarcia i umożliwić kontynuowanie brejka.
Zaznaczyć należy, że wbijanie bili czarnej NIE JEST bezwzględnym obowiązkiem: zawodnik po różowej może wybrać dowolną bilę kolorową. Jeśli zawodnik tę bilę wbije i bile czerwone w tym zagraniu zostaną dotknięte – bila kolorowa liczona jest za 7 punktów. Jeśli bila kolorowa wpadnie a czerwone nie zostaną naruszone – zaliczane są punkty nominalne bili kolorowej.

5) Mecz rozgrywany jest z zasadą chybienia. Chybienia nie można wywoływać jeżeli jakakolwiek drużyna przekroczy granicę 105. punktów (połowę czwartej zmiany). Oznacza to, że nie stosujemy zasady „brak chybienia, jeśli wartość punktów na stole jest mniejsza od przewagi”, z tej prostej przyczyny, że nie ma czegoś takiego jak „wartość punktów na stole”, gdyż bile co jakiś czas są w całości przywracane na stół.

6) Budowanie brejków również jest zagadnieniem związanym z dodatkowym  podejściem w przepisach. Otóż zawodnik budujący brejka, który wejdzie w strefę zmian może go przekazać zawodnikowi z następnej zmiany – wówczas mamy sytuację, w której jeden snookerzysta zaczyna brejka a kończy go zupełnie inny. Przekazanie brejka nie może nastąpić na końcowej granicy zmian, tylko wcześniej (w strefie zmian, ale poniżej 30, 60 i 90 punktów).
Istnieje również inny scenariusz – zawodnik rozpoczynający brejka może go kontynuować (kwestia jego decyzji) a zakończyć go może poza strefą zmian. Dopiero po zakończeniu brejka następuje zmiana zawodników, mimo iż strefa zmian została już minięta.
Brejk, podczas którego zostanie minięta suma punktów drużyny dająca zwycięstwo w meczu (120), jest nadal kontynuowany. Wynik końcowy meczu uwzględnia również punkty uzyskane w całym ostatnim brejku.

7) Team GP a SummerTime. Zawodnicy w turnieju drużynowym uzyskują punkty do klasyfikacji SummerTime. Dany zawodnik zdobywa tyle punktów ile jego drużyna za zajęte miejsce w turnieju. Możliwe zdobycze punktowe oczywiście przedstawione są w Regulaminie SummerTime 2014. Opłata startowa w turnieju wynosi 30 zł od osoby. Zapisy drużyn przyjmowane są do środy 16 lipca do godziny 21:00.

Zapraszamy!