shootoutW najbliższy weekend rozegrany zostanie ostatni turniej Cyklu SummerTime. Turniej, który rządzi się prawami zupełnie innymi, niż standardowe zawody snookerowe. Kolejny wariant snookera (po Team GP, Snooker Plus, 6red) rozgrywany w poznańskim 12ft to zmagania w wersji Shoot Out. Ta wariacja będzie rozgrywana w Kraju nad Wisłą po raz pierwszy, dlatego warto przybliżyć wszystkim zainteresowanym podstawowe różnice od standardowej wersji przepisów:

 

1/ Zasadą rzucającą się najbardziej w oczy są ograniczenia czasowe. Mecz trwa 30 minut. Nie gramy na ilość wygranych frejmów, tylko zwycięża ta osoba, która przez pół godziny zdobędzie najwięcej punktów. Nie jest istotna ilość frejmów rozegrana w tym czasie.

2/ Zawodnik musi wykonać uderzenie (uruchomić bilę białą tipem) w czasie 20 sekund. Przekroczenie tego czasu jest faulem punktowanym za 5 punktów. Przepisy przewidują zmniejszenie przedziału czasowego w miarę upływu pojedynku, jednak w poznańskich zawodach przedział 20-sekundowy będzie obowiązywał przez cały czas pojedynku.

3/ Wyłonienie zawodnika otwierającego partię nie odbywa się na zasadach losowania, tudzież uzgadniania. Stosujemy tu metodę znaną z pool bilardu – czyli zawodnicy stawiają bile na linii bazy a następnie wykonują uderzenie o górną bandę. Rozpoczyna ten zawodnik, którego bila zatrzyma się bliżej dolnej bandy. Istotne jest to, aby bila nie dotknęła band bocznych. Obaj zawodnicy muszą wykonać zagranie w „miarę równocześnie”. Oznacza to, że zawodnik, który uderzy jako drugi swoją bilę, musi to wykonać zanim bila przeciwnika zaliczy górną bandę.

4/ W każdym zagraniu, jeśli żadna bila nie znajdzie się w kieszeni, to przynajmniej jedna z nich musi dotknąć bandy. Nie spełnienie tego warunku oznacza faul – również za 5 punktów. Zasada ta może się kojarzyć z regułą obecną w pool bilardzie, jednak po dokładniejszym przyjrzeniu się jest nieco inna. W poolu banda musi być dotknięta przez jakąkolwiek bilę po zaliczeniu bili białej w bilę rozgrywaną. W Shoot Oucie tego warunku nie ma – zaliczenie bandy przed uderzeniem białej w bilę zagrywaną (np. przy wychodzeniu snookera) jest już spełnieniem tego warunku.

5/ Rzuty karne zamiast dogrywki. W momencie zakończenia czasu pojedynku, gdy na tablicy będzie widniał wynik remisowy, zwycięzcę pojedynku wyłania się w również innowacyjny sposób. Zamiast tradycyjnej dogrywki, ustawiana jest bila niebieska na swoim punkcie a zawodnik ustawia białą bilę na polu D wg własnego uznania. Wygrywa ten zawodnik, który wbije pierwszy bilę niebieską. Należy podkreślić, że w przeciwieństwie do serii rzutów karnych w piłce nożnej – nie obowiązuje tu zasada tej samej ilości prób wbicia. Ten kto wbija pierwszy, wygrywa – przeciwnik nie podejmuje już próby wbicia, mimo że być może wykonał tych prób mniej. Wbijanie niebieskiej rozpoczyna ten zawodnik, który otwierał zremisowanego frejma.

6/ Mamy tu parę znanych zasad z gry na 6. czerwonych bilach. Każdy faul karany jest możliwością gry ‘z ręki’ przez przeciwnika. Nie ma chybień. Przepisy Shoot Out nic nie mówią jednak o zakazie stawiania snookera za bilą zagrywaną po wbiciu bili czerwonej… …więc można.

7/ Gdy zaistnieje sytuacja na stole, którą przepisy snookera określają jako „sytuacja bez wyjścia”, w Shoot Oucie nie ma możliwości powtórzenie frejma. Gra się dalej - do skutku, albo do końca czasu.

8/ Pomiar czasów podczas meczów będzie odbywał się za pomocą oprogramowania w laptopach umieszczonych przy stołach. Ostatnie pięć sekund czasu na uderzenie sygnalizowane jest sygnałem dźwiękowym. Osobą uruchamiającą zegar odmierzający czas na uderzenie w miarę możliwości będzie zawodnik, który swoje spotkanie przegrał swoje bezpośrednio przed meczem, w którym ma obsługiwać zegar.

 

Zegar odmierzający 20 sekund na uderzenie jest uruchamiany gdy:
- po wbiciu bili czerwonej (bądź kolorowej na etapie wbijania sekwensu) wszystkie bile znieruchomieją
- po wbiciu bili kolorowej po bili czerwonej, w momencie przywrócenia bili kolorowej na swój punkt
- po faulu związanym z wbiciem bili białej, bądź jakiejkolwiek bili kolorowej, od momentu przywrócenia przez sędziego bili białej na stół, bądź bili kolorowej na swój punkt

Czas pojedynku, wynoszący 30 minut, biegnie cały czas nieprzerwanie. Zatrzymywany jest tylko w jednej sytuacji: w momencie wbicia ostatniej bili czarnej. Uruchomiony jest ponownie, gdy po przywróceniu wszystkich bil na pozycje startowe celem rozpoczęcia kolejnego frejma, zostanie uruchomiony zegar na pierwsze otwierające uderzenie.